RSS

Category Archives: Copy Paste

Suami Isteri Bersentuhan Dalam Berwudhu’ – Batalkah Wudhu’?

Ramai yang masih RAGU tentang permasalah ini kerana kurang kefahaman dan pendedahan ilmu berkenaan dengannya. Maka sunnah mengeluarkan keraguan itu dengan memberi kefahaman ilmu yg jelas berdasarkan penghujahan dalil yg terkuat menurut perbahasan yg jumhur.

Di bahas secara ilmu , tidak ada dalil khusus dari hadis yg ada menyatakan batal wudhu jika bersentuh suami isteri, namun ia menjadi khilaf di kalangan para imam mazhab yang mengkaji permasalah fiqah ini lalu ia menjurus kepada 3 perkara iaitu,

  1. Pendapat mana yang kata batal serta alasan hujjah
  2. Pendapat mana yang kata tak batal serta alasan hujjah
  3. Kesimpulan, pendapat mana yang TERKUAT, RAJIH, MAHSYUR, JUMHUR

Yang pertama, pendapat yg mengatakan batal adalah dari Mazhab Imam Asy Syafie, alasan hujjahnya adalah , Imam Asy Syafie mengambil dasar dalil dari ayat Quran iaitu pada ayat yg ke 43 di dalam surah An-Nisa’ أَوْ لاَمَسْتُم النِّسَآءَ “…..atau kamu telah bersentuh dengan istri kamu”. 

Yang kedua, pekataan لاَمَسْتُم menjadi perselisihan pendapat yg muktabar dan pendapat yg terkuat mengatakan bahawa maksud ayat itu BUKAN merujuk kepada sentuh tetapi ia adalah “JIMAK” . Pendapat ini di sokong oleh MAJORITY para pakar ahli tafsir telah menafsirkan ayat tersebut dengan maksud jima’ diantaranya adalah sahabat mulia, penafsir ulung yang dido’akan Nabi, Abdullah bin Abbas, demikian pula Ali bin Abi Thalib, Ubai bin Ka’ab, Mujahid, Thawus, Hasan Al-Bashri, Ubaid bin Umair, Said bin Jubair, Sya’bi, Qotadah, Muqatil bi Hayyan dan lainnya. (Lihat Tafsir Ibnu Katsir 1/550). Pendapat ini juga dikuatkan Syaikh ahli tafsir, Ibnu Jarir dalam Tafsirnya 5/102-103 dan Imam Ibnu Rusyd dalam Bidayatul Mujtahid).  

Di usuli lagi dengan sandaran2 hadis soheh iaitu:-
Hadis Pertama dari Aisyah meriwayatkan bahawa, Nabi s.a.w pernah mencium sebahagian istrinya kemudian keluar menuju solat dan tidak berwudhu lagi. Saya (Urwah) berkata: Tidaklah dia kecuali anda kan? Lalu Aisyah tertawa. (Shahih. Riwayat Tirmidzi: 86, Abu Dawud: 178, Nasa’i: 170, Ibnu Majah: 502 dan dishahihkan Al-Albani dalam Al-Misykah: 323. Lihat pembelaan hadits ini secara luas dalam At-Tamhid 8/504 Ibnu Abdil Barr dan Syarh Tirmidzi 1/135-138 Syaikh Ahmad Syakir).

Hadits ini menunjukkan bahwa menyentuh istri tidaklah membatalkan wudhu sekalipun dengan syahwat. Demikian ditegaskan oleh Syaikh Al-Allamah As-Sindi dalam Hasyiyah Sunan Nasa’i 1/104.

Hadis kedua juga dari dari Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata: “Pada suatu malam saya pernah kehilangan Rasulullah dari tempat tidur maka saya mencarinya lalu tanganku mengenai pada kedua punggung kakinya yang tegak, beliau solat di masjid seraya berdoa: “Ya Allah saya berlindung dengan ridha-Mu dari kemurkaan-Mu…”. (HR. Muslim: 486).

Hadits ini menunjukkan bahwa istri menyentuh suami tidaklah membatalkan wudhu. Adapun takwil Imam Nawawi dalam Syarh Shahih Muslim 4/152 bahwa kejadian tersebut boleh jadi kerana ada pembatas kainnya, maka menyelisihi zahir hadits. Namun pendapat yang lain menafikan kerana sudah tentu Nabi s.a.w solat bukan secara isbal. (Lihat At-Tamhid 8/501 Ibnu Abdil Barr dan Tafsir Al-Qurthubi 5/146).

MAKA KESIMPULANNYA , pendapat yang pertama melalui sandaran Imam Asy Syafie adalah lemah. Asal hukum wudhu seorang adalah suci dan tidak batal sehingga ada dalil yang mengeluarkan dari hukum asalnya, sedangkan hal itu tidak ada, padahal kita ketahui bersama bahawa menyentuh isteri adalah suatu hal yang amat sering terjadi. Seandainya itu membatalkan wudhu, tentu Nabi s.a.w akan menjelaskan kepada umatnya dan masyhur di kalangan sahabat, tetapi tidak ada seorangpun dari kalangan sahabat yang berwudhu hanya karena sekedar menyentuh istrinya. Inilah yg dinukilkan oleh Ibnu Taimiyyah di dalam kitab Majmu’ Fatawa. yang TERKUAT, RAJIH, MAHSYUR, JUMHUR adalah TIDAK BATAL.

– COPY PASTE-

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on June 18, 2016 in Agama, Copy Paste

 

Tags: , , , ,

Copy Paste #6: Amalan Ibubapa Semasa Anak Duduki Peperiksaan

20131001-083001.jpg
Ramai ibubapa bertanya: Apa amalan yang ibubapa boleh lakukan semasa anak dlm dewan peperiksaan? Ibu bapa boleh:

1. Berpuasa sunat di hari anak2 ambil peperiksaan, sebab doa ibubapa amat makbul. Doa orang yang berpuasa itu makbul, apatah lagi doa ibubapa yang sedang berpuasa.

2. Lakukan solat taubat & solat hajat & mohon agar anak tenang & dapat jawab semua soalan dengan cemerlang.

3. Baca Quran & hadiahkan pahala kepada anak agar terang hati & tenang fikiran.

4. Lakukan solat Dhuha & doakan anak.

5. Sedekah di masjid, rumah anak yatim & hadiahkan pahala untuk anak.

6. Berterusan berzikir & berdoa.

7. Hantar gelombang positif kepada anak. Bayangkan wajah anak & yakin dia dapat jawab semua soalan dengan tepat.

8. Benar2 bertawakkal kepada Allah & redha dengan segala ketentuanNya.

Moga Allah jayakan semua anak2 yg ambil peperiksaan. Aameen, wassalam…

20131001-083022.jpg
Credit/Source: FB Suami Isteri Bahagia

 
Leave a comment

Posted by on October 1, 2013 in Agama, Copy Paste, Family

 

Tags: , , , , , ,

Makan Sambil Santai – Harian Metro 7 Sep 2013 – Variasi Dekotaman

20130907-122333.jpg
Sesiapa pun tidak menafikan pilihan warna lembut sebagai kemasan ruang antara faktor ketenangan dan keselesaan sepanjang masa.

Kreativiti dalam mengadun warna sesuai juga meletakan Restoran Fai & Ruz Kitchen kian mencuri perhatian ramai kerana dekorasinya yang memukau pandangan.

Hakikatnya, restoran itu hanya berkeluasan biasa tetapi kepekaan pemiliknya Ruzita Ayu Sarkam, 39, ternyata tidak mengecewakan.

Sekali imbas, berada di restoran itu membawa anda bagaikan bersantai di kediaman sendiri kerana segalanya dirancang rapi.

Aura untuk singgah cukup kuat sebaik melewatinya terutama anda yang sudah biasa berkunjung ke Fai & Ruz Kitchen itu.

“Ini antara cubaan pertama saya dan suami dalam menampilkan dekorasi berbeza dalam ruang makan terhad tetapi menitik berat aspek keselesaan pelanggan.”

“Asalnya saya menggemari gaya Inggeris dan idea itu terus dikembangkan mengikut kesesuaian ruang selain tidak mengganggu suasana santai pelanggan ketika menjamu selera” kata anak kelahiran Batu Pahat, Johor itu.

Pelbagai kedai aksesori hiasan dikunjungi untuk mencari padanan elemen sesuai selain pilihan warna serasi dengan keadaan semasa.

Lantas restoran yang mula beroperasi Jun lalu itu didekorasikan seindah mungkin sebagai tarikan utama dengan sajian masakan Johor.

Hasrat sebenar bukan sekadar menjadi tempat menjamu selera tetapi bersantai seisi keluarga.

Persekitaran segar itu dicipta apabila menggabungkan warna lembut turquoise biru dan putih.

Semuanya diinspirasikan dengan pendekatan yang amat teliti bukan sekadar pilihan warna, malah mengambil kira reka letak set kerusi dan meja makan serta aksesori hiasan lain.

Bagi membangkitkan suasana segar, rona biru lembut menjadi warna latar untuk set kerusi dan meja makan pelanggan.

20130907-140625.jpg
Semuanya diketengahkan dalam penggayaan praktikal, tidak terlalu padat dan tidak menghalang laluan.

Lampu hiasan pada dinding ada yang digantung umpamanya lebih kepada rekaan corak Inggeris tetapi tidak terlalu sarat.

“Aksesori ini ditempah khas supaya kehadirannya membantu penataan untuk tampil lebih eksklusif” kata Ruzita Ayu yang menguruskan restoran itu bersama suaminya, Mohd Faisal Mustapha .

Pencahayaan pada meja makan juga dibantu lampu terang bagi menonjolkan gaya ringkas lagi praktikal.

Gabungan mentol putih dengan rekaan lampu hiasan rona biru menghasilkan simbahan cahaya luar biasa.

Latar dinding sekadar diberi hiasan ringkas dengan penggayaan rona lembut yang disudahkan dengan kemasan kertas dinding corak berjalur.

Lebih bermakna apabila ia dipasang sendiri Mohd Faisal dengan idea reka letak yang menarik.

Sambil menjamu selera, mata pasti tidak terlepas pandang kaunter penyediaan makanan dan minuman dengan idea dekorasi menarik.

“Ruang itu eksklusif dengan kemasan batuan pasir yang dizahirkan dalam rona putih bersih,”

“Ia sebagai mencetuskan karekter berbeza pada ruang ini dalam mencipta tekstur tersendiri penuh keindahan” kata ibu kepada seorang cahaya mata ini.

Bagaimanapun menurut Ruzita Ayu yang juga bekas pegawai bank itu, idea dekorasi restoran itu akan menerima sentuhan unik.

Antara sajian masakan Johor di restoran ini ialah Asam Pedas, Mi Bandung Muor, Lontong, Nasi Ambeng dan Mi Kari Bonda iaitu resepi ibu tercinta, Mutiah Saman, 74.

Restoran ini beroperasi awal pagi hingga jam 3.30 pagi setiap hari.

Kunjungi Fai & Ruz Kitchen, No 3, The Core, Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor atau layari Facebook www.facebook.com/FaiRuzKitchen atau email FaiRuzKitchen@gmail.com untuk keterangan lanjut.

20130907-140433.jpg

Credit: Hartini Mohd Nawi, Harian Metro
Source: Harian Metro, Sabtu 7hb. September, 2013

 
1 Comment

Posted by on September 7, 2013 in Business, Copy Paste, Uncategorized

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

Copy Paste #5: Cara Cuci Kemaluan Dengan Betul

20130831-031131.jpg

Sememangnya, kita mencuci dengan bersih tapi bersih bukan bermakna cara kita tu betul. Penting untuk kita pastikan diri kita bersih terutamanya di bahagian sulit. Selain untuk menjaga kesihatan ia juga penting untuk memastikan amal ibadat kita seharian di terima.

Kenapa penting untuk kita bersihkan kemaluan kita dengan betul?

Ramai orang merasakan diri mereka cukup bagus dengan banyak amal ibadah, bersedekah dan lain lain tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka.

Saidina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan mayat seorang lelaki tetapi tiba-tiba tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan lelaki itu. Lalu disuruhnya orang membukakannya. Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala kemaluan mayat lelaki itu.

Saidina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk membunuhnya. Tetapi ular itu tiba tiba berkata-kata, Katanya” Apakah salah ku kerana aku diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan” Diselidiki amalan lelaki itu semasa hayatnya, jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya setelah selesai membuang air kecil.

Jadi macam mana kita nak bersihkan diri dengan cara yang betul?

Lelaki dan wanita berbeza caranya. Bukan basuh sekadar dengan air dan asalkan bersih je. Ada caranya….

20130831-025134.jpg

Kaum Lelaki:

Selepas membuang air kecil, disunatkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing betul betul sudah habis keluar. Lepas itu urutlah kemaluan dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran. Kemudian basuhlah dengan air sebersihnya.

20130831-025549.jpg

Kaum Wanita:

Apabila membasuh kemaluannya, pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih. Bukan dengan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.

Betul atau tidak cara kita selama ini ? Kalau yang tak betul tu jom sama sama betulkan supaya diri kita bersih dengan cara yang betul.

Dijanjikan neraka utk mereka yg tidak menyucikan diri dengan sempurna baik hadas kecil/hadas besar.

ACAIBetulkah cara kita mencuci dan membersihkan kemaluan kita selama ini? Ajarilah anak2 kita cara mencuci dengan kaedah yg betul agar kita tidak dipersoalkan diakhirat nanti dan anak2 kita Akan mengajar anak cucu mereka. Kongsikanlah ilmu ini kepada khalayak kerana salah satu amalan yg Akan dapat menolong kita di alam barzakh ialah Ilmu yg baik yg dipergunakan orang. Wallahua’lam.

 
Leave a comment

Posted by on August 31, 2013 in Agama, Copy Paste

 

Tags: , , , , , , ,

Copy Paste #4: Tips Kebahgiaan Anak

Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat “iyyakanakbudu waiyyakanastain” – yang ertinya “Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..”, mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

20130830-204643.jpg

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

20130830-202808.jpg

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

20130830-204000.jpg

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan “Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia…..untuk faham agamanya “, [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi “. Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

20130830-204531.jpg

Credit : Prof. Dr. Muhaya

 
Leave a comment

Posted by on August 30, 2013 in Agama, Copy Paste

 

Copy Paste #3: 10 Petua Menjadi Isteri Solehah

20120912-015942.jpg

Umamah binti Harith berkata kepada anak perempuannya yang bakal melangsungkan pernikahan dengan seorang Raja Yaman iaitu Al-Harith bin Amru.

” Wahai puteriku, aku ingin memberitahumu sepuluh perkara sebagai pedoman dan panduanmu dalam melayari alam rumahtangga nanti”

Sama-sama kita renungkan dan ambil iktibar..

1- Jalinkan hubungan dengan suamimu penuh ketaatan, perhatikan tempat menjadi kesenangannya dan jangan sampai dia melihat kepada sesuatu yang buruk atau tercium sesuatu yang busuk.

Jangan melakukan sesuatu yang tidak disukai oleh suami. Malaikat akan melaknat si isteri sehingga waktu subuh seandainya si suami tidur dalam keadaan marah terhadap isteri.

20120912-025154.jpg

2- Hendaklah kamu sentiasa membanggakannya kerana ini akan membuatkannya bertambah kasih padamu..

Selalulah melakukan perkara yang disukainya, pasti si suami akan bertambah sayang. Kalau suami suka makan asam pedas, masaklah asam pedas, jangan masak gulai tempoyak pula. Kalau suami suka warana biru, berhiaslah dengan warna biru, jangan berhias dengan warna kelabu pula.

20120912-023209.jpg

3- Benarkanlah segala pendapat dan sikapnya nescaya dia akan bersikap lembut terhadapmu.

Berlembutlah dengan suami. Kalau berlaku pertengkaran, selesaikan dengan berhemah. Jangan sampai periuk belanga di dapur itu yang menjadi mangsa. Kalau suami terkhilaf, tegurlah dengan hikmah kerana lelaki mempunyai ego. Tidak mahu dilihat lemah dihadapan perempuan. Maka, berlembutlah.

20120912-024617.jpg

4- Kamu hendaklah menguruskan hal ehwal rumah tangga dengan sempurna dan baik.

Kerana itulah seorang isteri itu lebih digalakkan untuk berada di rumah. Rumah merupakan tanggungjawab isteri. Dialah yang akan menjadikan suasana sesebuah rumah itu seperti syurga dunia atau neraka dunia. Bayangkan, jika si isteri bekerja sehingga lewat malam, pasti dia tidak akan mempunyai masa untuk menguruskan rumahtangga dengan baik dan ini boleh menimbulkan perbalahan.

20120912-033116.jpg

5- Sentiasalah memelihara diri, keluarga dan kehormatannya.

Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada dikeranakan Allah telah memelihara mereka. (al-Nisa’: 34)

Ketika si suami keluar bekerja, peliharalah maruah dirimu. Jangan menjemput orang asing ke rumah sesuka hati. Kata orang, apabila kita berkahwin, kita bukan hanya berkahwin dengan pasangan kita tetapi juga berkahwin dengan keluarganya. Peliharalah maruah diri suami dan keluarganya. Jangan menceritakan aib mereka kepada orang lain.

20120912-044538.jpg

6- Simpankan segala rahsianya dengan baik, jangan kamu sesekali membantah suruhannya kerana ini akan melukakan hatinya.

Orang perempuan ni memang suka bercerita tetapi hati-hati jangan sesekali menceritakan tentang suami kita kepada orang lain. Khuatir ada yang jatuh cinta dengan suami kita pula. Kalau suami kita menyuruh kita melakukan sesuatu, taatilah dia selagi mana permintaannya itu tidak melanggar hukum syarak.

20120912-031002.jpg

7- Jagalah waktu makannya dan waktu beristirahat kerana apabila perut lapar akan membuatkan darah cepat naik. Begitulah juga dengan tidur yang tidak cukup akan menyebabkan keletihan.

Air tangan seorang isteri mampu memikat hati suami. Jagalah makan minumnya, jangan sampai dia keluar mencari makan di kedai mamak.

20120912-041154.jpg

8- Andainya suamimu nanti sedang bergembira, janganlah kamu menunjukkan kesedihan pula, tetapi kamu hendaklah pandai menyesuaikan keadaan dan bijak mengikut suasana hatinya.

Bersama-samalah suami dalam senang dan susah. Jika dia bergembira, anda perlulah menunjukkan anada juga gembira. Dan jika dia bersedih, pujuklah hatinya agar tenang semula supaya dia tahu anda akan selalu bersamanya.

20120912-025757.jpg

9- Kamu hendaklah sentiasa menghiasi dirimu selalu supaya suamimu nanti berasa senang apabila menatap wajahmu.

Isteri yang baik adalah isteri yang berhias dan bersolek cantik ketika berada di rumah. Bukannya bersolek dan berhias sakan ketika berada di luar rumah. Ada isteri yang kurang prihatin, apabila dia berada di rumah, badan berbau bawang dan rambut kusut-masai. Suami yang penat bekerja, bertambah penat melihat sikap si isteri. Anehnya, bila keluar ke pasar, amboi..cantik mengalahkan Miss Universe.Hihi..

20120912-053416.jpg

10- Jadikanlah dirimu sebagai amah kepadanya, nescaya nanti suami akan menjadi penolong pula pada dirimu.

Syurga seorang isteri dibawah tapak kaki suami. Teringat kisah ketika zaman Rasulullah, terdapat seorang wanita pada zaman itu yang dikatakan akan mendahului puteri nabi, Fatimah ketika masuk ke syurga. Wanita itu akan berjalan dihadapan Fatimah kerana beliau yang akan memegang tali kuda yang ditunggangi puteri Nabi itu. Ia merupakan ganjaran baginya kerana menghambakan hidupnya hanya untuk suaminya.

20120912-032950.jpg

Demikianlah 10 petua daripada Umamah untuk anaknya yang boleh kita jadikan panduan untuk menjadi isteri solehah.

Sabda nabi:

“Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya: Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai”.

Apa yang penting, suami isteri tahu peranan masing-masing dalam hidup berumah tangga. Sikap tolak ansur dan saling memahami akan mewujudkan sebuah keluarga yang mawaddah dan penuh rahmah. InsyaALLAH..

20120912-054243.jpg
Suami yang bahagia dilayan isteri-isteri yang solehah. Tuah badan…

*Credit: Rindok Blog

 
Leave a comment

Posted by on September 12, 2012 in Agama, Copy Paste

 

Tags: , ,